söndag 15 juli 2012

Å så målar vi lite till

Ja, vi målar fortsättningsvis. Vi målar golv, väggar, lister, dörrar, fönster och skorstensmurarna.

Dagarna är väldigt likadana just nu. Efter frukost kokar Thomas en hel kanna kaffe som han sätter i en termos och så åker han till Signes. Jag fixar lite hemma, packar lite lätt lunch i en kylväska, samlar ihop barnen, åker ev till Starkki eller Prisma alt S-Market (de enda ställen vi besöker) och åker efter Thomas till Iskmo.

Vi är hemma ett varv på eftermiddagen och äter middag och så tillbaka. Ibland åker Thomas själv på kvällen medan jag bakar, städar eller tvättar. Dagarna rullar på i ett fasligt tempo och för oss passar det riktigt bra med detta väder, inte för varmt utan så där passligt dåligt väder som gör att man hellre är på land än på villan.

Som jag tidigare nämnt har vi handlat linoljeförg från Lundagård i Purmo. I  mitten av veckan fick vi ett meddelande om att en 10 liters färghink som vi beställt nu kommit. Jag ringde och frågade om det är möjligt att hämta färgen samma dag eftersom vi har lite halvt bråttom. Resultatet blev att jag bara behövde åka halvvägs till Purmo. Aja och Christian, som har Lundagård, var på väg söderut och var så snälla att de tog med vår färghink och så bytte färgen ägare på en busshållsplats mellan Korsholm och Purmo - det kallar jag service! Nu är innehållet i hinken slut.

Så här ser det ut vid Signes nu...


Thomas målar stockväggen i hallen

Vardagsrummet

Dörren till badrummet som nu är klar

Golvlister till vardagsrummet

Golvlisterna innan jag målade dem - gråa, blåa, gröna, beiga, turkosa
Vi tog tillvara alla lister i huset. Jag och Lina har idag dragit ut gamla spikar och tvättat listerna och nu är vardagsrumslisterna klara att sättas in, när golvet fått sitt sista lager färg över sig.

Vi har också målat barnens rum. Lina har solgula väggar och Emma har valt rosa färg till en del av rummet och så kommer hon att ha tapeter på en del av väggarna. När jag skriver gult och rosa så är det faktiskt väldigt mycket gult och rosa. Inte riktigt a la 1850-tal men flickorna är glada.

Nästa vecka ska fönstren målas på utsidan, efter det är de klara. Jag tejpar och mamma målar. Thomas ska hålla till i källaren och gjuta golvet i det blivande hjälpköket. Pappa ska bygga trappan till övre våningen. Så får vi säkert också en vecka att gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar