lördag 2 mars 2013

Junasukat - tågsockor för vuxna

Min väninna har i vinter gått omkring i mysiga yllesockor. Jag beskrev sockornas utseende för mamma som då kunde berätta att det är tågsockor. Jag hade inte hört talas om sockorna tidigare men tycker historien är fin.

En mamma och hennes baby flydde med tåg undan de ryska bomberna år 1939. Tåget stannade mellan Vasa och Seinäjoki, eftersom tågrälsen hade träffats av bomber. Medan de väntade på att rälsen skulle repareras började en dam som satt i vagnen tycka synd om den lilla eftersom hon saknade sockor. Damen var en pensionerad slöjdlärarinna så hon var inte rådlös: hon repade upp sin vita kofta och stickade ett par sockor åt babyn. Babyn som nu är en gammal kvinna har fortfarande sockorna i säkert förvar. Familjen har delat med sig av mönstret till många stickare under åren så det är hundratals barn som fått ett par tågsockor.

Så här stickade jag mina (storlek 38-39)

Lägg upp 48 maskor
Sticka 12 varv, 2 rm, 2 am
Fortsätt med *6 varv avigt, 6 varv rätt, 6 varv avigt, 18 varv resår*. Upprepa mellan *-*.
Sticka en vanlig häl på 24 maskor och en vanlig fot.

De här sockorna är jätte bra på små, små fötter eftersom babyn inte kan sparka av sig sockorna. "Korvarna" man stickar gör att sockan hålls på foten.




1 kommentar:

  1. Jag hade inte heller hört om tågsockor tidigare, men för ett år sedan när dottern föddes så fick hon ett par som min systers svärmor från Sverige hade stickat. Tydligen har historien och mönstret spridit sig utanför landets gränser också.

    SvaraRadera