söndag 17 maj 2015

Rödbetsbiffar

I fredags gjorde jag rödbetsbiffar. Jag har planerat göra biffarna länge men det har bara inte blivit av men i fredags var det dags.

Vi brukar inte äta det mest hälsosamma på fredagskvällarna så det fanns en viss misstro i luften. Biffarna var goda, jag tyckte de var jätte goda. Bland övriga familjemedlemmar var mottagandet varierat. Vi åt biffarna med potatissallad och grönsallad med avocado. Tanken var att jag skulle fota min portion för att visa hur röda och fina biffarna var där de låg på min tallrik med salladen och avocadon. Tyvärr hade jag glömt på kameran senaste gången jag använde den så batteriet var tomt.

Biffarna var enkla att göra. Det som göra att man inte kan svänga ihop dem "bara så där" är att smeten ska vila minst en timme i kylskåpet.

Så här:
1/2 dl solroskärnor mixas
2 rödbetor bitas
3 dl kokta kidneybönor
2 dl helt bovete (kokt eller groddat - mitt var kokt eftersom jag inte har detta med groddning som någonting jag gör varje dag)
1 hackad rödlök
2 msk bovetemjöl
2 msk olivolja
1 msk dijonsenap
1 tsk paprikapulver, gärna rökt
1 tsk havssalt

Kör alla ingredienser tillsammans med solroskärnorna i mixern. Låt smeten stå minst en timme i kylen. Forma till stora bolla som du trycker ut till biffar. In i ugnen (175 grader) ca 30 minuter. Vänd biffarna efter halva tiden.
Receptet kommer från boken Hello Green (Josefin Jäger).

Här har varit blåsig och kallt några dagar. Barnen har lekt koja, Ebba älskar bygga kojor och leka att det stormar. Helst ska det ingå picknik på golvet inne i kojan.



Ute på gården har vi planterat havtornsbuskar, en pojke (Tarmo) och fem flickor. Hoppas på enorma skördar framledes!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar