måndag 21 september 2015

Kalklitir

Vi har bott i Signes hus i ganska exakt tre år. Vi är inte klara på långa vägar med allt det som finns att göra men inomhus börjar det mesta vara i skick. I uthuset, fähuset och på gården finns det ännu hur mycket som helst som väntar.


I helgen har vi renoverat inomhus. Suck. Äldsta dottern valde en väldigt gul färg till sina väggar, då för tre år sedan. I minst 1,5 år har hon tjatat på att hon inte vill ha gula väggar. Väldigt "vad var det jag sa" känsla eftersom jag, då för tre år sedan, försökte vara väldigt tydlig med att jag tror att hon inte vill ha super gula väggar så länge.



Nåja, tjat lönar sig och nu har hon beiga väggar. Barnet är nöjd och glad och jag är en erfarenhet rikare eftersom jag inte använt kalkfärg till inomhus målning tidigare (endast till fårhuset och den färgen kändes inte aktuell till Linas rum).


På den lokala livsstilsbutiken Quriosa säljer Sanna den isländska färgen Kalklitir. Jag har flera gånger stått och tittat på färkartorna och suckat över vilka fina nyanser det finns.
Lina ville ha helt vita väggar men jag lyckades tala mej till en färgblandning som gick mot ljust beige.


Det var väldigt enkelt att blanda färgen, pulver + vatten, rör och låt vila ca 10 minuter. Man kan göra detta moment utomhus eftersom det är kalkpulver - eller så gör man det i köket - det gjorde vi.



Jag måste erkänna att jag först var lite fundersam. Eftersom vi målat med linoljefärg och "vanlig" färg tidigare vad det förstås den tanken jag hade om hur färg ska se ut när man stryker ut ett lager. Så ser inte Kalklitir färgen ut. Den är först väldigt otäckande och ojämn. Men efter att ha väntat en stund så sade det "poff" och så var det hur fint och ljust som helst.




Vi målade väggarna i vår dams rum två varv och det räckte - och då var grunden verkligt stark.
Väggarna vi målade är matta och har en väldigt fin struktur. Det mest fantastiska är att färgen är helt luktfri, en liten doft av krita var det enda jag kände av när satt med penseln i handen.
Den här färgen kommer jag att sätta i hallen också.

1 kommentar: